دعای عرفه؛ سرمایه تمام نشدنی عاشورا
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۷۷۸۰۹
حجت الاسلام دریاباری گفت: عاشورا عالی ترین تجلی شهود حق است؛ امام حسین علیه السلام در دعای عرفه از محبوبش بی نیازی ذاتی و یقین قلبی و خلوص در عمل و نورانیت در چشم و بصیرت در دین را درخواست کرده که این عناصر، اصول معرفت در حرکت عاشورایی هستند.
حجت الاسلام سید علی دریاباری استاد حوزه و کارشناس مسائل دینی در گفتوگو با خبرنگار قدس آنلاین به مناسبت روز عرفه و در باب اهمیت آن گفت: جناب امیر المومنین علی علیه السلام می فرماید: «یا کمیل ما من حرکه الا و انت محتاج فیها الی المعرفه» ای کمیل هیچ حرکتی نیست مگر آن که تو در آن حرکت به شناخت محتاجی.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حت الاسلام دریاباری افزود: حرکت عاشورا از این قاعده مستثنی نیست؛ به همین دلیل اهل معرفت دعای عرفه را منبع شناخت در حرکت عاشورایی می دانند؛ یکی از فواید و آثار معرفت در حرکت، اصالت بخشی به حرکت است؛ حرکت بدون معرفت فاقد اصالت است. دومین فایده، .معنا بخشی به حرکت است؛ حرکت اگر بدون شناخت باشد فاقد معنا است و حرکت بدون معنا و محتوا ارزشی ندارد، پس ارزش هر حرکت به شناخت به آن حرکت است.
استاد حوزه سومین فایده معرفت در حرکت را جاودانگی و دوام حرکت عنوان کرد و افزود: حرکت بدون شناخت اگر تحقق یابد مقطعی و موقت است؛ ولی شناخت به حرکت دوام و جاودانگی می بخشد. چهارمین فاید، دست یابی به خلوص در حرکت است؛حرکت بدون معرفت، فاقد خلوص است، ولی معرفت به حرکت خلوص می بخشد و خلوص سبب عزت و عظمت حرکت است. ین ۴ فایده و اثر در حرکت عاشورایی نیز مترتب است.
وی ادامه داد: پس از این، وارد دعای عرفه می شویم و اشاراتی از این دعای پر معنا را تقدیم ارباب معرفت می داریم؛ اولین اشاره، معرفت به توحید در ترس است: "اللهم اجعلنی اخشاک کانی اراک و اسعدنی ولا تشقنی بمعصیتک و خزلی فی قضائک و بارک فی قدرک" خدایا چنانم کن که از تو بترسم، گویا که تو را می بینم و با پرهیزگاری مرا خوشبخت گردان و مرا به سبب نافرمانی از اوامرت بدبختم مکن و سرنوشتم را مبارک گردان. در این عبارات، خشیت از حق آن هم خشیت در سطحی که پرده حجاب میان من و تو کنار رود که گویا تو را می بینم.
حجت الاسلام دریاباری تصریح کرد: دومین اشاره از دعای عرف، شهود حق است؛ در این عبارات از معرفت شهودی سخن رفته است؛ می دانیم معرفت به اعتباری دو قسم است....معرفت حصولی ....و معرفت حضوری و شهودی ....معرفت شهودی لذت بخش ترین نوع معرفت است؛ خروجی این نوع از معرفت، شجاعت، یقین، حلاوت، حرارت و طراوت است؛ به قول مولوی: نام فروردین نیارد گل به باغ.....شب نگردد روشن از اسم چراغ.....هیچ اسمی بی مسما دیده ای .....یا زگاف و لام گل گل چیده ای......اسم دیدی رو مسمی را بجو.......مه به بالا دان نه اندر آب جو.......تا قیامت عارف ار می می کند.....تا ننوشد باده کی مستی کند.
این کارشناس مسائل دینی تأکید کرد: عاشورا عالی ترین تجلی شهود حق است؛ امام حسین علیه السلام در دعای عرفه می فرماید: "اللهم اجعل غنای فی نفسی و الیقین فی قلبی والاخلاص فی عملی والنور فی بصری و البصیره فی دینی"خدایا بی نیازی را در ذاتم قرار ده ....و یقین را در دلم قرار ده ...و اخلاص را در عملم قرار ده و نور را در دیده ام. در این عبارات سلطان العاشقین از محبوبش بی نیازی ذاتی و یقین قلبی و خلوص در عمل و نورانیت در چشم و بصیرت در دین را در خواست کرده است. عناصری چون غنای ذاتی و وجودی، یقین و نورانیت و بصیرت اصول معرفت در حرکت عاشورایی هستند.
وی در پایان گفت: روز عرفه که حاجیان در عرفات با راز و نیاز در درگاه بی نیاز و نیز با خواندن دعای عرفه کسب معرفت می کنند، روز شهادت بزرگ عارف و ماسه ساز عاشورای کوفه سفیر مخصوص حضرت سید الشهدا جناب مسلم بن عقیل سلام الله نیز هست؛ در عظمت روحی حضرت مسلم علیه السلام سخن فراوان است که به اندکی از آن بسنده می کنیم ؛ در روایتی چنین آمده است: دو دسته برای حضرت مسلم علیه السلام گریه می کنند ..۱...ملایکه ای که عارف به مقام حضرت مسلم علیه السلام هستند؛ یعنی نه هر ملکی بلکه بالاترین ملایکه در نظام هستی و نیز آنهایی که عارف به مقام جناب سفیر هستند؛ درود حق بروان مطهر و معطر اول شهید از تبار بنی هاشم حضرت مسلم سلام الله علیه.
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: دعای عرفه امام حسین ع عید قربان عاشورا معرفت در حرکت حرکت عاشورا دعای عرفه حضرت مسلم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۷۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق(ع)
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت حقیقت بندگی خدا را در مالک ندانستن خود نسبت به آنچه خدا به او عطا کرده و اشتغال به اطاعت از امر و نهی خدا دانست. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در محفل معارفی شب شهادت امام جعفر صادق علیهالسلام در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به ویژگیهای اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام و مقام امامت در آیات و روایات با بیان این که مقام امامت از تمام مقامهای نبوت و رسالت بالاتر است، اظهار داشت: حضرت ابراهیم پس از عبور از آزمونهای سخت الهی به مقام امامت نائل آمدند.
وی در ادامه با بیان این که امام در عبودیت و بندگی، شجاعت و تدبیر والاترین انسان است، به مقام عبودیت از دیدگاه امام صادق علیهالسلام اشاره کرد و افزود: امام علیهالسلام در مقام تربیت به همه چیز واقف است، به هر چیزی در جای خود توجه داشته و عدالت والای ایشان مانع واکنش نابجاست.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به جایگاه عمل در آموزههای دینی اشاره و عمل صالح را مکمل ایمان توصیف کرد و ابراز داشت: توسل به درگاه الهی با تمسک به اهلبیت علیهمالسلام و آبروی ایشان، گرهگشای مشکلات و حرکت انسان در تقرب به ذات اقدس الهی است.
وی به دیدار عنوان بصری و امام صادق علیهالسلام اشاره و بندگی خدا را از برجستهترین کلیدواژههای تجلی اخلاق اسلامی دانست با تأکید بر این که انس و جن برای چیزی جز بندگی خدا خلق نشدهاند، اذعان داشت: امام صادق علیهالسلام در پاسخ به سؤالی دررابطهبا حقیقت بندگی میفرمایند؛ «أن لا یَرَی العَبدُ لِنَفسِهِ فیما خَوَّلَهُ اللّه ُ إلَیهِ مُلکا؛ لِأنَّ العَبیدَ لا یَکونُ لَهُم مُلکٌ، یَرَونَ المالَ مالَ اللّه ِ یَضَعونَهُ حَیثُ أمَرَهُمُ اللّه ُ تَعالی بهِ، و لا یُدَبِّرَ العَبدُ لِنفسِهِ تَدبیرا، و جُملَةُ اشتِغالِهِ فیما أمَرَهُ اللّه ُ تَعالی بهِ وَ نَهاهُ عَنهُ ··· فهذا أوّلُ دَرَجَةِ المُتَّقینَ»
آقاتهرانی تصریح کرد: در نگاه امام صادق علیهالسلام حقیقت بندگی سه چیز است: این که بنده در آنچه خداوند به او عطا فرموده است برای خود مالکیتی در نظر نگیرد؛ زیرا بندگان [واقعی خدا] مالک چیزی نیستند، مال را متعلّق به خدا میدانند و آن را هر جا که خداوند عزوجلّ فرمان داده است، به مصرف میرسانند.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که حتی زیبایی انسان نیز متعلق خودش نیست و تنها امانتی الهی است که باید در جای درست هزینه شود، خاطرنشان کرد: در مبانی اسلام انسان حتی مالک نفسش نیست و نمیتواند خودکشی کند.
وی ضمن ارائه مثالهایی دررابطهبا عدم ملکیت انسان، متصدی بانک را بارزترین مثال برای تبیین عدم ملکیت بر سرمایهای که به دستش میرسد، دانست و گفت: بنده واقعی در عین برنامهریزی برای خود تدبیر و چارهاندیشی نمیکند و در عین تلاش نتیجه هرچه باشد را میپذیرد.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: تمام اشتغال بنده واقعی خدا به چیزهایی است که خداوند عزوجلّ او را به انجام آنها فرمان داده یا از آنها بازداشته است و این نخستین درجه پرهیزگاران است.
وی اظهار داشت: انسانی که هیچگاه نسبت به چیزهایی که دارد، خود را مالک نمیداند، فخرفروشی نمیکند و بهراحتی وارد میدان انفاق میگردد؛ کسی که در عین انجاموظیفه و تلاش تدبیر امور را به خدا واگذارد، تحمل مصیبتهای دنیا برایش آسان خواهد بود.
آقاتهرانی با تأکید بر این که اگر اشتغال انسان به امر و نهیهای الهی باشد، هیچگاه خود را گرفتار دلمشغولیها و درگیریهای دنیا نمیسازد، یادآور شد: وقتی خداوند بندهاش را به این سه ویژگی بندگی بیاراید؛ دنیا، شیطان و اهل دنیا برایش خار میگردد و هیچگاه به دنبال انباشت سرمایههای دنیا و فخرفروشی حرکت نمیکند و عمرش را به بطالت نمیگذراند.
انتهای پیام/